بررسی سبک شناسی شعر دینی سید رضا موسوی هندی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده آمنه ولی پور
- استاد راهنما تورج زینی وند جهانگیر امیری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
نام : آمنه نام خانوادگی :ولی پور رشته: زبان و ادبیات عرب گرایش: ----- استاد راهنما: دکتر تورج زینی وند استاد مشاور: دکتر جهانگیر امیری مقطع تحصیلی: کارشناسی ارشد تاریخ فارغ التحصیلی: تیر ماه 1392 عنوان پایان نامه به فارسی: بررسی سبک شناسی شعر دینی سید رضا موسوی هندی عنوان پایان نامه به انگلیسی : رساله جامعه للنیل علی شهاده الماجستیر فی اللغه العربیه و آدابها چکیـــده سید رضا هندی یکی از شاعران برجسته ی معاصر عراق به شمار می آید. این شاعر متعهّد شیعه، شعرش را در خدمت دین و معتقدات مذهبی قرار داده است. وی با برشمردن فضیلت ها و منقبت های اهل بیت (ع) در ساختارهای تقلیدی، مضمون های تازه ای را در حوزه ی شعر شیعه ابداع نموده است. بیان مصیبت ها و فضیلت-های اهل بیت(ع) و معرّفی چهره ی واقعی استبداد و استعمار و مدح و رثای عالمان دینی، از مضمون های برجسته ی شعر ایشان به شمار می آید که در ساختارهایی همچون؛ استفاده از صور خیال و آرایه های گوناگون، گزینش زبان خطابی استوار، اقتباس از قرآن کریم و حدیث شریف و... آمده است. از دیگر ویژگی های سبکی ایشان می توان به تقلید از ساختارهای شعر کلاسیک، وحدت مضمونی قصیده ها، برقرار نمودن ارتباط میان مضمون و شکل ظاهری قصیده با موسیقی موجود در آن، عاطفه ی صادقانه و راستین شاعر در مدح و رثا، پایبندی به اصول قدیمی بحرهای عروضی و وحدت قافیه و کاربرد الفاظ روشن و سلیس اشاره نمود. این پژوهش که با بهره گیری از روش توصیفی – تحلیلی گردآوری و تدوین شده است؛ بر آن است تا به تحلیل ساختاری شعر این شاعر متعهّد بپردازد. واژه های کلیدی: سید رضا موسوی هندی، شعر دینی، تحلیل ساختاری، شعر شیعی، عراق.
منابع مشابه
سبک شناسی اشعار آیینی سید رضا موسوی هندی
سید رضا موسوی هندی از جمله شاعران آیینی معاصر عراق است که با شعر هدفدار خود از مبانی فکری شیعه و آرمان های آن دفاع کرده و تشیع مخلصانه ی خود را به نمایش گذاشته است. این پژوهش بر آن است تا با روش تحلیلی- توصیفی به بررسی شعر آیینی، زندگی نامه ی شاعر و تعاریف سبک شناسی بپردازد و ساختار زبانی، ادبی و فکری سروده های آیینی سید رضا هندی از جمله: فضای موسیقایی، واژگان، ویژگی های نحوی، خیال و تصاویر شاع...
15 صفحه اولسبک شناسی شعر دینی سید حیدر حلّی
سید حیدر حلّی یکی از بزرگترین شاعران عراق است. شعر او بویژه شعر دینی اش، در خدمت مردم و ارزش های انسانی- اسلامی قرار دارد. او توانسته است میان شعر دینی و اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حاکم بر روزگار خویش پیوندی محکم برقرار کند. مضمون اصلی شعر دینی وی، مدح و رثای اهل بیت (ع) بویژه رثای امام حسین (ع) است. وی در این غرض شاعری نوگراست و بر اغلب شاعران این فن برتری یافته است. شعر دینی او تصویر دقیقی ...
15 صفحه اولغدیر در آیینه شعر آیینی عراق با تکیه بر اشعار سیدرضا موسوی هندی، عبدالمحسن ابوالحب، احمد وائلی، سید جمال گلپایگانی
شعر آیینی تجلی ارزشهای ملی- میهنی و یا ارزشهای دینی و مذهبی است. آنچه امروز به عنوان شعر آیینی شناختهمیشود، بیشتر تجلیگاه ارزشهای دینی و مذهبی چون توحیدیهها، مناجاتنامهها، اشعار عرفانی و بهویژه اشعاری در مدح و رثای اهل بیت (ع) است. واقعه غدیر یکی از مهمترین مضامین اشعار آیینی در طول تاریخ به ویژه در میان شاعران شیعی است. شیخ احمد وائلی، آیت الله سید محمد جمال هاشمی گلپایگانی، سیدرض...
متن کاملفراهنجاری در شعر سبک هندی
سبک بهطورکلی به معنی نحوۀ بیان است. به عقیدۀ فرمالیستها، وقتی اثرآفرین بهدنبال ادبیکردن متن باشد، باید از یکسری قواعد و هنجارهایی که در زبان معیار و غیر ادبی وجود دارد، فراتر رود و با آشناییزدایی و بیگانهسازی به اثر خود جلوۀ هنری ببخشد. آشناییزدایی از دو طریق فراهنجاری و قاعدهافزایی صورت میگیرد. «جفری لیچ» برای اولین بار فراهنجاری را به هشت بخش تقسیم کرد که شامل فراهنجاری واژگانی، آو...
متن کاملبررسی و مقایسه مضامین شعر دینی در اشعار سیدرضا موسوی هندی و محتشم کاشانی
توجه به مضامین دینی، یکی از بارزترین موضوعات شعری در عصرهای مختلف بوده است که توجه شاعران و نویسندگان بسیاری را به خود جلب نموده است. در این میان سیدرضا موسوی هندی و محتشم کاشانی از شهرت بسزایی برخوردارند. سیدرضا موسوی هندی شاعر معاصر عراق دارای قصیده های بسیاری در این حوزه می باشد که از برجسته ترین این اشعار می توان به قصایدی که در خصوص مدح و رثای پیامبر (ص) و اهل بیت مکرم ایشان، به ویژه امام ...
رویکردهای شعر معاصر به سبک هندی
نقش ادبیات اروپا در تحولات شعر پارسی معاصر امری مسلم است. گذشته از آنکه بنیادگذاران شعرهای آزاد، سپید، موج نو و حجم، آثار خود را در کلّیت آن، با پیش چشم داشتن شعرهای اروپایی بهوجود آوردهاند، هم ایشان و هم دنبالهروانشان که سازندگان بدنۀ شعر معاصر ایراناند، در جزئیات زبانی و زیباییشناختی آثارشان نیز بیاعتنا به ادبیات اروپا نبودهاند. بااینهمه نمیتوان در شعر پارسی معاصر و تحولات زبانی و زی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه رازی - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023